woensdag 11 juni 2014

Vegetariër

Ik ben bijna dertien jaar en ik heb nog nooit vlees gegeten. Vroeger heb ik wel nog enkele keren zalm gegeten, maar dat ben ik ook al gestopt. Voor mij is dit niet moeilijk, ik zie vlees gewoon niet als iets om op te eten. Mijn mama is ook vegetariër, ze wou dat ook al toen ze nog een kindje was, maar mocht dat niet van haar ouders. Ze kon dat pas kiezen toen ze 18 jaar was. Ik word niet gedwongen om een vegetariër te zijn, ik ben vrij om dat zelf te kiezen, maar ik heb voor vegetariër gekozen. Voor mij is dat normaal. Er zijn veel soorten overtuigingen die de ronde doen over vegetarisch opgroeien. Bijvoorbeeld dat je groeistoornissen krijgt, maar bij mij is dat duidelijk niet het geval, ik ben de tweede grootste van mijn klas. Andere mensen denken dat je dan alleen vis eet? Maar nee, ik eet ook geen vis. Nog anderen denken dat je dan alleen maar sla en wortelen eet, maar ik eet wel meer dan 1 miljoen dingen. En de dingen die ik eet zijn even lekker als de dingen die vleeseters eten. Mijn mama heeft wel goed vegetarisch leren koken en ze maakt heel veel verschillende dingen en de meeste vind ik super lekker. Mijn zus en broer hebben ook nog nooit vlees gegeten en zelfs ook nog nooit vis. Ze zijn er ook niet in geïnteresseerd en ze groeien ook goed :). Ik vind het woord 'vleesvervanger' zelfs raar, eigenlijk omdat ik vlees niet vervang. Maar de mensen bedoelen natuurlijk waar haal je je eiwitten vandaan. Wel ik heb het eens aan mijn mama gevraagd en ze zegt dat dat ook zit in groenten en bonen en linzen en noten en verschillende soorten granen. En soms maak ik wel eens een proteïnedrankje, dat vind ik super heerlijk. Er liggen altijd veel kleurtjes op mijn bord en het ruikt ook lekker. Voor mij ruikt het niet lekker als er vlees klaargemaakt is, maar ja ondertussen ben ik dat al gewoon van op school. Het valt mij ook op dat mensen altijd willen dat de kindjes hun vlees opeten, maar bij ons thuis is het belangrijk dat we onze groentjes opeten. Ik vind het wel jammer voor de dieren. Ze worden vaak gevangen gehouden heel hun leven en slecht verzorgd. Ze krijgen veel medicijnen en antibiotica en dan moeten ze nog doodgemaakt worden. Wij wonen naast een boer en we zien vaak dode koeien die opgehaald worden door een grote vrachtwagen. Dan zijn ze al helemaal stijf. Ze zijn niet meer sterk en gezond en worden te snel dik gefokt met voeding die eigenlijk niet goed bij hen past. Maar iedereen vindt dat blijkbaar normaal.
Toen ik een baby was, bleek ook dat ik allergisch was voor melkeiwitten, dus toen moest mijn mama zonder zuivel leren koken. Ook mijn zus en broer en mama kunnen geen melk verteren. Maar ook zonder melk zijn we goed gegroeid en eigenlijk is die melk toch bestemd voor de kalfjes. Gelukkig kennen we veel mensen die ook vegetarisch eten, dat is leuk, want anders is het wel lastig als je altijd moet zeggen dat je iets niet wil of lust en je dan alles moet uitleggen. Zelfs mijn oma en opa zijn ondertussen vegetariër geworden met af en toe wel een uitzondering. En we kennen ook wel enkele heel lekkere vegetarische restaurants. Ik wil ook graag goed leren koken en enkele gerechten kan ik al maken. Ik weet ook dat in sommige delen van de wereld de mensen ook vegetarisch leven en heel oud worden.

Lars
klas 6