donderdag 5 juni 2014

Mijn wandelbrevet

Zaterdag 24 mei heb ik mijn A-brevet afgelegd. Voor de grote dag begon hadden we wel 2 maanden voordien springles. Ik was wel nieuwsgierig want ik had nog nooit gesprongen. in de eerste les begonnen we met cavaletti, dat zijn balken die achter elkaar liggen dat vond ik gemakkelijk. Een paar lessen daar achter begonnen we met een kruisje. Een kruisje zijn balken die op staanders staan en de balken kruisen elkaar daarvoor ligt er ook nog een balk. Die sprong ging redelijk vlot. Dan begonnen we met een oxer en dat zijn ook balken die op de staanders staan maar de ene balk staat hoger dan de andere. Ik ben er in die tijd wel een stuk of 4 keer afgevallen maar ik had geen pijn. Een paar lessen daarachter kwam ik in de manege en moesten we als anders de balken klaar leggen.Toen moesten we al ons parcours klaarleggen, ik had er wel zin in. Als we dit aan het springen waren, besefte ik wel dat het vlug ging. Na dat parcours springen viel ik er keer op keer af. Ik dacht dat gaat nooit lukken op mij A-brevet.
Een A-brevet is eigenlijk een brevet die moet hebben om op wandel te mogen in het bos of op het strand. In dat A-brevet leer je eigenlijk hoe je moet springen. Bijvoorbeeld als je in het bos rijdt en er ligt een boom en verspert heel het pad, moet je daar wel over. Want als je niet kunt springen, kan het zijn dat je er afvalt. Maar in het A-brevet zit er niet alleen springen maar ook dressuur en theorie.
Toen ik in de manege kwam, was ik wel wat zenuwachtig voor mij theorie. Natuurlijk kreeg je een paar maanden voordien een boek wat je moest kennen voor het A-brevet. Om negen uur moesten we onze theorie afleggen. Toen ik de dingen zag die we moesten maken, vond ik het heel simpel. Ik dacht dat het veel moeilijker zou zijn. Na onze theorie moesten we onze pony's en paarden opzadelen en begonnen we met dressuur. Zelf vond ik het dressuur heel simpel, we moesten gewoon achter elkaar rijden en moesten voltes rijden ( cirkels), met twee aanspringen in galop, diagonalen rijden en een middellijn rijden. Omdat we met veel te veel waren werden we opgesplitst in 2 groepen. Ik zat in de tweede groep dus moest ik als eerste springen. Normaal mochten we niet inspringen maar nu mochten we wel een paar keer het kruisje springen. Zonder dat we het wisten, zette hij (meester Luc) de oxer hoger en dat hadden wij nog nooit gesprongen. Hoe dan ook ik sprong mijn parcours. Het was superleuk om het parcours te springen. Nadat iedereen had gesprongen, wisten we de uitslag. Iedereen stond vol spanning. Luc zei toen dat we allemaal geslaagd waren. Iedereen was dolgelukkig. Ik ben wel nog maar 10 jaar dus ik mag nog niet op wandel want ik moet 12 jaar zijn. Volgend jaar zal ik mijn B-brevet doen. Een B-brevet is een brevet dat je alleen op wandel mag. Als ik 12 jaar ben en ik ga op wandel moet ik wel een begeleider mee hebben en de begeleider moet wel minstens 21 jaar zijn. Als ik volgend jaar dan in mijn B-brevet slaag, ben ik het blijste kind ooit, want paarden betekenen alles voor mij.

Obe
klas 5