maandag 16 juni 2014

Spreken

Al sinds mijn geboorte heb ik een spraakgebrek. Ik kon vroeger mijn 'r' en 's' en 'ch' niet goed uitspreken. Ik zei de 'l' in plaats van de 'r'. Daarom heb ik al vanaf mijn kleuter logo gevolgd. Vroeger in mijn oude school heb ik het gevolgd van mijn kleuter tot het eerste leerjaar. Daar hebben ze mij geleerd om de 'r' uit te spreken. Maar ik heb dan de verkeerde 'r' aangeleerd. Dat was namelijk de Franse. Dan ben ik naar Onze Bijenkorf gekomen, daar heb ik ook logo gevolgd. Dat heb ik heel lang gedaan maar dat hielp niet echt veel. Ik heb het zeker 3 jaar gevolgd. Na al die tijd besloot mama een logopediste thuis te vragen. Omdat mama bang was dat ik in het middelbaar zou gepest worden. Daarom hebben we het dan gedaan. Ze kwam 3 keer per week. Dat was best veel maar het heeft ook geholpen. Nu kan ik al goed die klanken al uitspreken. Ze zei ook omdat ik niet goed kon lezen ik nog lessen moet nemen maar dat hebben we niet gedaan. Ze zei ook dat ik dyslexie had. Maar dat weet ik niet zeker.

Jade
klas 5