zondag 19 januari 2014

Kinderen vragen zelf om kinderarbeid

In het armste land van Zuid-Amerika Bolivia wou de regering de kinderarbeid met een wet afschaffen. De reden daarvoor is: 850 000 kinderen tussen 5 en 14 jaar werken.
Ze kruipen in mijnen want de gangen zijn te laag voor volwassenen of ze moeten 12 uur per dag op suikerrietplantages werken. Vele kinderen moeten uren in het water doorbrengen op zoek naar goud in de rivieren. Voor dat alles krijgen ze minder dan een dollar per dag. De omstandigheden waarin ze werken zijn zeer slecht voor hun gezondheid.
Maar die kinderen hebben tegen die wet geprotesteerd omdat ze anders geen geld verdienen voor hun familie. Het geld hebben ze nodig om eten te kopen want de ouders hebben zelf geen werk. Dus hebben de kinderen ook geen tijd om naar school te gaan. De regering heeft dan beslist om de kinderuitbuiting tegen te gaan maar dat de kinderarbeid mag doorgaan.
Ik vind dat een goede beslissing want anders hebben ze geen geld meer om te overleven en de kinderen krijgen nu meer betaald van hun bazen. Ik ben blij dat ik hier ben geboren en naast mijn schoolwerk niet meer moet gaan werken zodat ik mijn hobby’s kan doen. Misschien zoek ik mij later een vakantiejob maar dat is dan niet omdat we geen geld hebben om eten te kopen maar om mijn zakgeld aan te vullen.

Dennis
klas 6