donderdag 30 januari 2014

Broederband

Ik ben na de kerstvakantie begonnen in het boek broederband. Ik kreeg het boek voor mijn verjaardag van een vriend. Het gaat over een jongen, Hal, de zoon van Mikkel een Skandische krijger die is omgekomen tijdens een plundertocht. Hal wordt veel gepest om hij half Aralueen is, dat komt om dat de vader van Hal getrouwd was met een Aralueense vrouw. Ooit was ze een slaaf van de Skandieërs maar werd vrijgekocht door Mikkel. Voor Mikkel stierf vroeg hij aan Thorn zijn beste vriend om voor Hal te zorgen omdat hij anders geen goed voorbeeld had. Bij het terugkeren van de strijd verloor Thorn zijn hand bij een storm. Daardoor kon Thorn niet meer strijden. Hij verloor zijn eer en dronk zijn zorgen weg. Als gevolg zorgde hij niet voor Hal zo als Mikkel gevraagd had. Later beseft Thorn door Hals moeder dat drinken geen zin heeft en leert hij Hal allemaal dingen aan. Intussen komen de broederbanden er aan, dat is een harde training voor jongens die man gaan worden. De broederbandtraining bestaat normaal uit twee groepen, maar er zijn dat jaar te veel kinderen en daarom worden ze in drie groepen gesplitst. Het is belangrijk om te winnen want de groep die wint zal later waarschijnlijk een hogere rang hebben dan de ploeg die verliest. De groep waar Hal in zit bestaat uit de minst populaire jongens en Hal wordt daar ongevraagd de leider. Samen staan ze voor talloze moeilijke opdrachten.
Iedere keer dat ik las kon ik bijna niet stoppen. Het was alsof ik zelf Hal was in het boek. Toen ik het boek had uitgelezen, vond ik het zo mooi dat ik de volgende dag al de andere boeken kocht van Broederband. Het verhaal speelt zich af in drie boeken die ik intussen heb uitgelezen. Als je niet weet welk boek je kan lezen, dan raad ik je zeker de Broederband serie aan.

Wiebe
klas 6