maandag 3 maart 2014

Springles

We krijgen vanaf nu springles. Dat komt omdat we binnenkort ons A-brevet moeten afleggen. Dat doe ik samen met mijn vriendinnen Obe, Laura en Chloe. Mijn zus doet ook mee. Zij rijdt op het kleinste pony van de manege. Maar wel niet de liefste. Voor de veiligheid moeten we een harnas dragen maar daar wen je wel aan. Eerst is dat lastig maar op een eind voel je het zelf niet meer. We moeten het dragen van mama anders hebben we nog meer pijn als we van een paard vallen. We moeten het wel alleen maar dragen tijdens het springen. Maar ik versta mama wel want anders kunnen we op onze rug vallen en dan kan die gebroken zijn. Het beschermt ons ook als we er van vallen en als er een paard op onze buik of rug stapt. We hebben nu al vier keer gesprongen, het is best wel leuk. We hebben ook al een oxer gesprongen, een kruis met een evenwijdige balk en een kruisje met een drafbalk voor. We springen nu in ’t Heernishof, een manege bij Damme. Het is niet ver rijden. Eerst ben ik begonnen met dressuur, dat is de basis van paardrijden. Nu rij ik ongeveer twee jaar. Ik spring nu maar net. Ik heb een hele weg afgelegd in die twee jaar maar nu mag ik eindelijk springen. Nu spring ik met Company. We moeten niet alleen springen maar je krijgt ook een boek mee naar huis. Die moet je helemaal van buiten kennen, ik vind dat wel veel maar ik ken er al redelijk veel van dus dat gaat wel in orde komen denk ik. Want ik ken al de lichaamsdelen, het gedrag, het zadel, het hoofdstel, de verkeersborden en nog veel meer. Ik hoop wel dat ik er door ben, dus wens me succes.

Jade
klas 5