zondag 25 januari 2015

Roken

Roken is verslavend en zelfs dodelijk. Dus als je begint met roken is het zeer moeilijk om weer te stoppen (afkicken).
Maar waarom beginnen ze eigenlijk met roken. Wel, je komt in een vriendengroepje en je vrienden die roken al maar jij niet. Je vrienden zitten keer op keer te zeggen:"Probeer dat ook eens zo'n sigaret, dat is lekker, komaan doe dat." Dan wil jij niet onder doen en probeer je eens zo'n sigaret. Dat vind ik zo dom dat ze dat doen je weet dat dat dodelijk is. De meeste weten ook dat zo'n rook van een 1 sigaret vierduizend chemische stoffen hebben. Daarvan zijn er in ieder geval al 40 kankerverwekkend. Dus die hebben dan ook veel meer kans dat ze longkanker krijgen of andere soorten kanker. Maar als die jongeren wat ouder worden beginnen ze te beseffen van wat doe ik nu waarom steek ik die vuile dingen in mijn mond waarom? Dan willen ze afkicken maar dat gaat niet zo gemakkelijk hé. Want als je die nicotine in je lichaam hebt, ben je dus verslaafd en die nicotine maakt je dus heel erg vrolijk. Dus als je stopt met roken vraagt je lichaam de hele tijd naar die nicotine. Maar je voelt je ook niet meer vrolijk en dan pak je weer een sigaret en zo heb je ook het teken dat je niet sterk genoeg bent om te vechten tegen je eigen lichaam.
Maar wat ik dan ook heel erg dom vind dat rokers bij je komen zitten en dat stinkt zo verschrikkelijk en als mensen dat lang inademen heb je die rook ook binnen en dan heb je ook veel meer kans dat je kankers kan krijgen. Dan denk ik van waarom verkopen ze eigenlijk dan nog sigaretten. Wel ze verkopen sigaretten omdat ze er heel erg veel geld aan verdienen. Maar ze denken gewoon niet aan de mensen hun lichaam en dat vind ik jammer. Ze denken alleen maar aan money, money en nog eens money! Dat vind ik echt dom.

Obe
klas 6