zaterdag 4 oktober 2014

De Franse Alpen

In de zomervakantie zijn we met ons gezin naar de Franse Alpen geweest. We hebben daar veel gewandeld. In een wandeling zagen we Marmotjes. Dat zijn kleine mollige bergdiertjes en ze leven in holletjes. We kwamen wel 2 meter in de buurt. We lagen op onze buik op de grond te kijken. Tijdens de langste wandeling wilden we naar de gletsjer. Op de wandeling naar de gletsjer moesten we 10 kilometer naar boven stappen van op 1800 m tot 2800 m hoogte. Toen we boven kwamen moesten we met skiliften naar de gletsjer. Toen we de tickets voor de skiliften naar de gletsjer wilden kopen, kwam het uit dat we de lifttickets in een dorpje beneden moesten kopen. Toen konden we kiezen of we dezelfde weg naar beneden namen of langs de andere kant van de berg terugliepen naar ons huisje. Die weg was heel mooi maar dat was wel 13 kilometer stappen. Nadat we een stuk daalden moesten we weer klimmen. Terwijl we naar ons huisje wandelden zagen we veel diertjes.
Twee dagen daarna wandelden we naar het skistadje in de bergen. Toen kochten en we de tickets in het stadje. En dan gingen we van het stadje helemaal naar boven met de skiliften. Dat vond ik fantastisch. We hadden een heel mooi uitzicht op de Mont Blanc. Toen we bij de gletsjer waren vond ik dat heel mooi. Toen klom ik met mijn papa en mijn broers nog wat hoger naar boven. Daar zagen we een heel landschap met de Mont Blanc op de achtergrond. Na een tijdje gingen we naar beneden. Er was ook een gletsjermeer. Dat meer was grijsachtig blauw. Toen gingen we naar beneden met de skilift. Toen we afdaalden kwamen we een paar riviertjes tegen. Toen we bij ons huisje kwamen, gingen we naar een café en aten we kaasfondue. Die nacht gingen we om één uur naar huis.