woensdag 3 juni 2015

Syndroom van Down

Het syndroom van down of trisomie-21 is een aangeboren afwijking die te maken heeft met een verstandelijke beperking. Die mensen of kinderen hebben uitwendige kenmerken en bepaalde medische problemen en die veroorzaakt wordt doordat het erfelijke materiaal van chromosoom 21 in drievoud voorkomt (in plaats van tweevoud). Die mensen en kinderen hebben heel veel kenmerken. Zoals ronde ooghoek, een beetje scheefstaande ogen, vlak achterhoofd, slappe,groot lijkende ton en open mond, één dwars, doorlopende handplooi, soms een grotere ruimte tussen grote en naast gelegen teen, slappen, banden spieren en gewrichten, vaak een kleiner gestalte en meestal dun sluik haar.
Ik heb een ver nichtje en ze noemt Sientje, zij heeft ook syndroom van Down. Daar is er niets mee ik snap soms niet dat mensen zo'n kinderen uitlachen en ik vind ook niet dat ze hen mongool mogen noemen. Ik vind dat mensen het syndroom van down moeten noemen en niet mongool. Ik weet ook wel dat mensen in Mongolië ook een beetje zo'n ogen hebben maar daarom moeten ze hen niet mongool noemen. Ik vind persoonlijk dat het syndroom van Down noemt. Sientje mijn nichtje is altijd blij en weent nooit en dat vind ik nu zo leuk aan haar. Altijd als iemand pijn heeft of weent komt ze direct om je te troosten en dat is echt super lief van haar. In de zomer gaan we veel naar het strand en dan haalt ze haar tut uit haar mond en lekt ze aan het zand dat is wel grappig maar ook vies. In september wordt ze 4 jaar. Ze is wel erg klein voor haar leeftijd maar daar heeft niemand last mee. Sientje heeft heel veel geluk want sommige kindjes kunnen niet stappen en moeten heel hun leven in een rolstoel en Sientje heeft daar geluk in. Ik heb al gezegd dat Sientje altijd blij is en nooit weent maar je hebt ook het tegenovergestelde dat ze altijd boos zijn en super veel wenen dat is denk ik minder leuk. Dus ik verzeker jullie lag nooit kindjes of mensen uit die syndroom van Down hebben, dat is niet leuk want het is een aangeboren afwijking.

Fien
klas 5