woensdag 28 september 2016

Vikings

Ik heb een mooi boek over de Vikings gelezen en dat vond ik wel interessant. Vooral de goden en de 9 werelden boeiden me. Ik zie jullie al denken … 9 werelden? Er bestaat toch maar 1? Wel, bij de Vikings zijn er 9. Ik zal er een beetje meer uitleg over geven. De eerste wereld is Asgart. Het is de woonplaats van de Asen. De hoge goden wonen daar. Alle goden hebben daar hun eigen land. De tweede wereld is Vanaheim. Daar wonen de oude goden van de aarde, de Wanen. Het is er altijd zomer. De derde wereld is Alfheim. Daar wonen de elfen. Ze geven heel veel licht en daarom hoeft de zon niet te schijnen. De vierde wereld is Midgard. Dat is het land dat je goed kent. Want hier wonen jij en ik. De vijfde wereld is Jotunheim. Het is het thuisland van de reuzen. Hier woont de reuzenkoning Thrym, de vijand van de god Thor. De zesde wereld is Svartalheim. Daar wonen de dwergen. Het is er heel donker maar dat is goed want ze kunnen niet tegen licht. De zevende wereld is Muspelheim, daar wonen de vuurreuzen. Ze staan altijd klaar voor oorlog. Niflhein is de achtste wereld. Het is een vreemd, klaar land van ijs en mist vol verlies en vergetelheid. De negende wereld is de hel. Het is een afschuwelijk land. Er is er alleen maar duisternis en een plek waar er een duistere meester heerst. Ik ben blij dat ik mijn eigen wereld woon. Mijn lievelingsgod Odin woont in Vanaheim. Hij is de baas van Vanaheim en de vader van Thor. Thor is de god van de bliksem en de donder. De hamer van Thor is het machtigste wapen van de 9 werelden.

Jacob
klas 5