woensdag 3 februari 2010

Zwoegen en zweten

In het middelbaar is het echt zwoegen en zweten. Het is echt een heel verschil met het lager. Er elke dag wel iets leuk en iets minder leuk. In biologie zijn de meeste lessen wel leuk maar we hebben ook al eens een konijn moeten opensnijden en dat is al heel wat minder leuk. Ik kon er niet aan doen maar ik dacht steeds dat mijn eigen konijn er lag. Voor Frans is het ook heel wat anders. Nu krijgen we de opdrachten in het Frans en is het moeilijker te verstaan. We krijgen ook luister- en leesopdrachten en dat is toch ook wel moeilijk. En dan wiskunde die ook een heel stuk is veranderd want als je er een SB van krijgt moet je ook allemaal definities leren en soms zijn dat wel hele lange en moeilijke definities. Sommige lessen krijg je dan ook in andere lokalen wat ook best wel eens vervelend kan zijn, want de ene keer krijg je wiskunde in dit lokaal, en de andere keer weer ergens helemaal anders. Maar al bij al is het ook best leuk om eens voor een hele nieuwe uitdaging te staan, nieuwe vakken leren kennen, altijd een andere leerkracht wat wel handig is als je de ene leerkracht leuker vind dan de andere en veel nieuwe vrienden erbij krijgen. Mijn favoriete vak is denk ik wiskunde omdat we er een leuke leerkracht voor hebben. Tijdens de les zegt ze wel eens een grapje en dan kan je eens goed lachen. En wat ik het minst leuk vind zijn de zware examens. Dat is altijd de hele cursus van een trimester vanbuiten leren, en dat is vaak wel een lastig pakket. Voor de hoofdvakken is dat dan nog meer dan voor de kleine vakken, maar door de kerstexamens heb ik het gered dus dat zal hopelijk met Pasen ook wel lukken. Maar een tip is om goed op te letten tijdens de lessen want anders moet je een antwoord geven en weet je de vraag niet, en natuurlijk leer je ook veel bij in de lessen. Alleen jammer dat niet elke les even leuk is. Ik wens de 6delingen al alleszins veel succes in het middelbaar!

Anne
graduate 2008-2009