zondag 28 februari 2010

In de bouw

Mijn opa heeft altijd in de bouw gewerkt. Mijn papa moest van zijn 14 jaar mee gaan werken in de vakantie. Mijn papa heeft niet voor de bouw geleerd maar elektromechanica. Maar hij is in de bouw gaan werken. In de bouw werken is heel zwaar werk. Vroeger was het nog zwaarder dan nu. In opa’s tijd moest je nog veel met de hand doen. De stenen naar boven dragen, de cement met een schop maken. Nu doe je de stenen met een kraan naar boven, de cement wordt ‘s morgens naar de werf gebracht. Maar als mijn opa vertelt over vroeger was het toch nog leuk. Die ging op maandag nooit naar zijn werk en bleef thuis. Doe dat nu maar eens. Als je nu thuis wil blijven moet je ziek zijn. De baas van mijn opa wist dat mijn opa niet kwam. Niet werken was geen geld. Nu is het veel anders dan vroeger. Als het slecht weer was, was je die dag thuis. Nu niet meer. Mijn papa is niet veel thuis. Voor het slecht weer ik vind dat soms jammer en dat je nog zo lang moet werken. Er zijn mensen die veel minder moeten werken en vroeger met pensioen gaan. Dat is toch niet eerlijk.

Livio
klas 5