zaterdag 12 november 2016

Op de vlucht voor Matthew

In Amerika verwachten ze vanavond en vannacht (06/10/16) een heel zware orkaan. Ik vind dat diesel erg.
De storm is zodanig sterk dat 2 miljoen mensen uit Amerika verplicht zijn om hun huis te verlaten, en weg te trekken, tot de orkaan terug weg is. Dat is bijna zoveel mensen als in Oost en West-Vlaanderen!
Het verbaast me dat de Amerikanen die ze in het nieuws geïnterviewd hebben zo rustig waren. Ze bekeken het precies als een avontuur. Ikzelf zou heel bang zijn. Je moet je huis plots verlaten maar na de storm weet je niet of je huis nog recht zal staan!
Als je met vakantie gaat bereid je je er toch op voor maar bij Matthew niet en als je op reis bent weet je dat je terug naar huis kan en dat je huis nog recht staat maar bij deze orkaan niet.
Ik was totaal onder de indruk als ik op het nieuws zag dat er zelfs file was om weg te vluchten. De mensen hebben heel veel eten gekocht om te kunnen overleven, ze hebben ook hout gekocht om hun huizen steviger te maken.
President Obama heeft gezegd dat je een huis altijd opnieuw kan bouwen of repareren, maar je leven niet. Daar geef ik hem gelijk in.
Ik vind het niet leuk d at we hier zo vaak regen hebben maar aan de andere kant ben ik blij dat wij zo een zware stormen hier niet kennen. Ik vind dat het klimaat bij ons ook verandert dus moeten we oppassen en meer aandacht schenken aan het milieu!

Jolien
klas 6