zaterdag 8 december 2007

Roots

Als ik in de spiegel kijk, zie ik:
  • kastanje bruin krullend haar
  • donker bruine ogen
  • een kleine wipneus
  • een brede glimlach
  • en een getinte huid, die in de zomer donkerder wordt

Zo kan je het misschien niet echt zien, maar ik ben van Afrikaanse afkomst. Mijn "roots "zoals ze dat noemen, liggen in Burundi, een klein landje gelegen in centraal Afrika. Burundi is niet groter dan België en ligt aan het Tanganyika meer. Het heeft als buurland Rwanda, Congo en Tanzania. De vlag van Burundi is groen, rood en wit met 3 rode sterren in het midden. Kirundi is de officiële taal maar men spreekt er ook veel Frans en Swahili. Het land is een republiek en wordt dus geleid door een president. Vroeger was het een koninkrijk maar de koning werd vermoord. Mijn mama is daar geboren en ook opgegroeid. Samen met haar zus en broer, mijn tante en oom, werden ze geadopteerd door een Belgische vrouw, mijn oma.Toen ze 14 jaar werd zijn ze allemaal in België komen wonen. Maar goed ook want kort daarop brak er in Burundi een burgeroorlog uit. Het etnisch geweld tussen de hutu- en de tutsistammen kostte aan veel mensen het leven.
Ik hoop naar Afrika te kunnen reizen om op zoek te gaan naar mijn familie en mijn cultuur te leren kennen.

Wesley
klas 5