woensdag 2 april 2014

Er is leven na de sloop

Als er vroeger een auto kapot was dan werd die gewoon op een autokerkhof gezet en soms met een bijl gesloopt. Nu is dat allemaal anders. Er worden altijd maar meer en meer auto’s gerecycleerd. De auto’s die nu gebouwd worden zijn 85% recycleerbaar daarvan wordt 10% in energie omgezet en gebruikt in grote fabrieken. De ontwerpers van een auto zorgen er voor dat de recyclagebedrijven alles snel kunnen losmaken. Zo moeten reservoirs een sticker hebben wat erin zit en hoe je het gemakkelijkst leeg maakt. De onderdelen die niet van hetzelfde materiaal zijn gemaakt moeten makkelijk van elkaar los kunnen gehaald worden om dan sneller gesorteerd te kunnen worden. De batterij van een elektrische auto heeft maar 30% van zijn opslag mogelijkheid opgebruikt aan het einde van zijn leven. De batterijen worden dan gebruikt om bijvoorbeeld overschotten van energie op te slaan. Daarna worden ze nog een gerecycleerd om daarna weer gebruikt te worden.
Hoe gaat dat nu een auto recycleren? Eerst worden alle gevaarlijke en giftige onderdelen verwijderd. Daarna worden alle onderdelen uit elkaar gehaald en gesorteerd het bruikbare materiaal wordt dan verder verkocht als tweedehands. Als de auto helemaal uit elkaar is gehaald, worden alle onderdelen in een shredder gestoken waar ze als een handvol stof uitkomen. Op het einde worden al de gerecycleerde dingen opnieuw in nieuwe auto’s gebruikt. Maar die auto wordt ooit ook nog eens gerecycleerd en dan nog eens en nog eens. Dus worden alle materialen heel de tijd opnieuw gebruikt. Soms is er wel iets bij want niet gerecycleerd kan worden en dat belandt dan op een stortplaats. Maar gelukkig is dat maar een heel klein beetje. Ik vind het goed dat bijna al de materialen herbruikt worden. Misschien rijden we in de toekomst dan wel met 100% gerecycleerde en recycleerbare auto’s rond.

Dennis
klas 6