dinsdag 6 december 2011

Lezen

Ik lees heel veel boeken thuis en soms op school. Ik lees graag boeken met veel bladzijden. Spannende boeken lees ik het liefst, dan ben ik altijd nieuwsgierig. Als ik nieuwsgierig ben dan kan ik niet stoppen met lezen, ik wil dan blijven lezen. Dan blijf ik maar denken aan het boek en kan ik er niet van wegblijven. Als ik een boek wil hebben dan moet ik het kiezen want als papa een boek koopt voor mij dan moet ik erbij zijn want dan koopt hij niet het boek dat ik wil. Sommige mensen kopen van die boeken die ik niet graag lees, zoals romantic of horror. Bij boeken lezen kan je lachen wenen of boos zijn want de woorden die slepen je emoties mee. Als ik een boek lees dan zit ik net in het boek, net alsof ik erbij ben, dus ik weet niet welke emotie er op mijn gezicht staat, ik voel dat gewoon niet. En dan plots wel, dan is het net alsof ik wakker word en dan voel ik dat ik boos kijk of aan het lachen ben. Dus je kan het eigenlijk niet controleren, en daar aan kan je eigenlijk zien of het een goed boek is of niet. Ik kan dat weten omdat ik dat merk. Als ik gewoon een normaal boek lees van dertig bladzijden, dan lees ik het vlug uit. Dat betekent dat ik het saai vind, mijn emoties bewegen niet mee met het verhaal. Daarom lees ik zo graag boeken met veel bladzijden, dan kan ik in het verhaal mee en kan ik ook blijven lezen en lees ik het niet in één dag uit. En met lezen kan je je amuseren, nieuwe dingen ontdekken. Want van boeken kan je ook veel leren, en niemand valt je erbij lastig. Het is veel beter dan tv kijken, op de computer gaan, of een gezelschapspel spelen. Een gezelschapsspel speel ik niet altijd want daar kunnen mensen je lastig vallen of het bord omver gooien, dat was al eens gebeurd. En daarom lees ik, dat is het leukst van alles.

Habiba
klas 6