dinsdag 19 januari 2010

Als je pubert

Sommige meisjes en jongens puberen heel snel. Sommige puberen niet snel.Het is raar als je pubert, heel je lichaam en je gevoelens worden aangepast. Je leeft in een andere wereld. Toen ik nog jong was dan wou ik graag zoals Assepoester zijn. In een mooie jurk met glazen schoentjes en een knappe prins. Maar nu hou ik me met andere dingen bezig. Vroeger speelde ik met barbies en keek ik naar Dora. Nu interesseert dat me niet zo veel meer. Alles wordt en is niet meer zoals vroeger, helaas. Ik wil nog niet puberen! Ik wil nog net zoals de anderen zijn en niet dat tikkeltje meer. Anderen zijn nog bezig met “kinderachtige” dingen, dat vind ik toch. Soms maak ik dan ruzie over gewoon wat “kinderachtig is”. Als ik het dan belangrijk vind, dan vinden de andere dat minder belangrijk. Ik wil nog zoals iemand van mijn klas zijn. Maar ik kan de tijd niet terugdraaien. En dat tikkeltje meer wou ik vroeger zijn maar nu wil ik gewoon zoals anderen van mijn leeftijd willen zijn en kunnen leven. De puberteit is niet gemakkelijk noch voor de ouders, noch voor de kinderen. Zoals ik, ik merk dat ik ben anders geworden dan vroeger. Ik was vroeger speelser, meer verdraagzaam, meer liefdevol. Nu ben ik alleen maar een lastige puber die veel te veel zaagt! En voor mezelf moet ik me inhouden want soms gaat het moeilijk. Ik wil geen aandacht van jongens! Ik wil nog het “Yasmientje” zijn van vroeger. Alleen gaat dat niet meer. En hoe vroeger je pubert, hoe langer het gaat duren. Neen, neen, dat mag niet, ik wil dit niet langer, ik wil stoppen en nu meteen. De anderen denken meteen als ze mij zien dat ik 12 ben! Maar dat is niet waar, luister:ik ben een gewoon meisje dat niet wil puberen en niet wil veranderen. Somminge meisjes zijn blij als ze puberen. Ik alvast niet. Gelukkig ben ik nog niet zo ver gepuberd. Ik heb nog een lange weg te gaan. Het beste is er gewoon niet over denken.

Yasmine
klas 6