woensdag 27 november 2013

Pangasius

Minstens 1 keer per week eet ik vis. Mijn papa gaat die halen in de viswinkel. Hij koopt dan bijvoorbeeld kabeljauw, rog, griet, tong of tarbot. Die vind ik allemaal lekker.
Al deze soorten zijn Noordzeevissen. Uit de Noordzee wordt veel vis gehaald en zodat de vissers niet te veel vis boven halen, geeft de regering subsidies aan de vissers.
Onlangs heb ik in de krant gelezen dat in Zeebrugge pangasiusfilet wordt ingevoerd. Dat is vis uit Vietnam die daar in de Mekong gekweekt wordt. Het water van de Mekong is zo vervuild dat het een open riool lijkt te zijn. De kwekers gebruiken antibiotica en pesticiden zodat ze meer zouden verkopen. In Vietnam wordt de vis ingevroren en gaat dan in het vliegtuig of boot voor een 9000 kilometer lange tocht naar Europa. Dat allemaal is goedkoper dan de vis van bij ons aan de kust. Daardoor gaan er meer en meer mensen pangasiusfilet kopen en gaan de Noordzeevissers failliet omdat ze hun vis niet meer kunnen verkopen.
Volgens een test heeft de vis bijna geen voedingswaarde en helemaal geen smaak. Sommige mensen zeggen dat ze zo kinderen moeten leren vis eten omdat hij geen smaak heeft. Maar als die kinderen dan Noordzeevis krijgen lusten ze hem niet want ze hebben alleen pangasiusfilet gekregen.
Ikzelf ga nooit pangasiusfilet eten want dan moet ik aan de Mekong denken waar hij gekweekt wordt. Met de Noordzeevis die ik nu eet, help ik onze Vlaamse vissers om niet failliet te gaan en bovendien is het lekker en gezond.

Dennis
klas 6