woensdag 25 november 2009

Kinderrechten

Rechten zijn belangrijk in het leven. Ze zijn er voor iedereen, ook voor kinderen.
De 3 soorten rechten voor kinderen zijn:
(protectierechten)=bescherm-mij-rechten
(provisierechten)=geef-mij-toegang-rechten
(participatierechten)=laat-mij-meedoen-rechten.
Het is niet omdat je rechten hebt dat je mag doen wat je wil, want er moeten ook klusjes gebeuren bv. Huiswerk. Wie moet dat anders doen?
Ik vind kinderrechten wel belangrijk. Ik vind het goed dat ze al 20 jaar bestaan maar ik vind het wel jammer dat ze niet eerder bestonden. Vroeger moesten de kinderen gaan werken als ze nog maar 7 jaar waren. Mijn oma moest werken als ze 12 jaar was. Toen mochten de kinderen niet verder studeren. Ik vind het wel jammer voor mijn oma want zij was graag juffrouw geworden. Ik vind het ook jammer dat er nog sommige landen zijn waar de kinderen ook vroeg moeten werken en dan niet kunnen lezen en schrijven en dus later geen werk zullen
hebben of eerst nog moeten leren schrijven en lezen. Er zijn ook kinderen die van hun godsdienst niet mogen zeggen wat ze denken en dat is nochtans ook een kinderrecht. Ik vind het wel erg voor die kinderen maar iedereen heeft zijn eigen godsdienst.

Sara-Lisa
klas 5

ps hieronder een videoclip opgenomen door The Young Princess Stars voor ChildRight