donderdag 23 mei 2013

Hardste stof op de wereld


De hardste stof van de wereld is diamant. Diamant wordt gebruikt in glassnijders, boren en sieraden. Ik wou graag weten hoe je van diamant een briljant maakt en daarom ben ik met mijn mama naar het diamantmuseum in Brugge gegaan. Een diamant is de grondstof en een briljant is de afgewerkte steen.
In de kelder van het museum hebben ze tijdens de Erfgoeddag voorstellingen gegeven hoe een diamant tot een briljant geslepen wordt. Het slijpen gebeurt met een andere diamant. De hoeken de juiste vorm geven kan soms een dag duren.
Ik heb een ruwe diamant en een briljant in mijn hand gehad. Jammer genoeg moest je ze alle twee weer teruggeven.
Diamant ontstaat onder hoge druk in een diepte van 200 tot 300 kilometer. Maar de mensen graven niet zo diep. Als een vulkaan uitbarst komt er kimberliet naar boven. Daarin zitten diamanten. De landen waar ze de meeste diamanten boven halen zijn: Zimbabwe, Rusland, Canada en Botswana. Ons werd ook getoond hoe je kan bepalen hoeveel karaat een diamant heeft. 1 karaat is gelijk aan 0,2 gram. Dat komt van de zaadjes van de Johannesbroodboom. Een zaadje weegt 0,2 gram. Toen ik hem in mijn hand had zag ik hem bijna niet.
De grootste diamant die ooit werd gevonden had een gewicht van 3000 karaat. Later werd hij in kleinere diamanten verdeeld . Die kleine briljantjes draagt Queen Elisabeth in haar kroon.
Diamanten bestaan in verschillende kleuren. De zeldzaamste diamant is donker roze donker rood en heeft een waarde van 500 miljoen euro.
Op het einde hebben we een kleine briljant gekregen. Jammer genoeg een valse ...

Dennis
klas 5