dinsdag 30 november 2010

Wat heb ik te maken met 11.11.11?

In september 2000 hielden de Verenigde Naties een vergadering. In die vergadering bespraken zij dat alle 189 landen die lid waren van de Verenigde Naties (VN ) tegen 2015 armoede, ziektes, ongelijkheid en milieuproblemen in de arme landen moeten hebben bestreden. Maar België wil meer. Zij willen dat alle armoede helemaal uit de arme landen weg moet en niet daar een beetje bij helpen en daar een beetje. Ze willen stap voor stap de derdewereldlanden helpen.
Wat is 11.11.11 eigenlijk? Op 11 november 2011 willen ze al een groot deel van de armoede uit de derdewereldlanden bestreden hebben. Maar wat heb ik nu met 11.11.11 te maken? Ik woon niet in een derdewereldland, maar in België. Ik heb het goed en kan naar school, als ik ziek ben ga ik naar de dokter, ik kan eten wat ik wil en ik heb ouders die voor me zorgen. Maar in derdewereldlanden gaan er wel elk jaar 60 miljoen kinderen dood aan ziektes, van de honger en door het slecht milieu. Al die kinderen hebben recht op een dokter, eten, en een dak boven hun hoofd,(alles wat ik heb). En wij kunnen daaraan mee helpen door ook spullen te kopen uit derdewereldlanden. Ik hoef niet altijd merkproducten te kopen of merkkleding. Wanneer mijn ouders producten kopen uit een derdewereldland steunen wij hen ook. Dus wanneer wij kleding of producten kopen uit een derdewereldland, helpen we al een heleboel. DUS IK HEB HEEL VEEL MET 11.11.11 TE MAKEN.

Joëlle
klas 6