donderdag 4 juli 2024

Vakantielectuur door de 5de klas

 



Gust de hond 

 Ik en mijn broer wilden al vanaf we klein waren een hond, we vroegen of het mocht maar nee het mocht niet omdat we nog te klein waren. We vroegen het in 2023 nog eens maar het mocht weer niet. Maar toen kwamen we wel te horen dat we twee katten kregen, daar waren we allemaal blij mee. Ook onze familie want we hebben twee katten er heeft maar een iemand een hond maar die hond is slecht opgevoed en daardoor hebben ze een slecht beeld van een hond. We hebben onze katten een jaar en dan komt de hond we krijgen op 3 juni een berichtje dat we hem kunnen halen maar dat was een vergissing op 4 juni kunnen we hem halen dus we vertrekken direct na school naar gent om hem te gaan halen. Het is een boston Terriër van vijf maanden.  We hebben hem nu zes dagen en als we hem veertien dagen hebben dan mogen we er mee gaan wandelen 

Lot
klas 5

 

Laatste voetbaltraining 

De laatste voetbaltraining was de kinderen tegen ouders. Het was woensdag. 

De  ouders wonnen. Dan waren er hapjes. Iedereen nam iets mee. 

Er waren chips, worst, stokken met humus. We mochten in het bos spelen. We speelden tikkertje en verstoppertje. De training startte om 18:00 en stopte om 19:30. De hapjes startten om 19:30 en stopten om 21:30. 

 

Tekenen
Ik vind tekenen heel
leuk. Het meeste wat ik tekent zijn ogen. Ogen zijn moeilijk maar omdat het moeilijk is vind ik het leuk. Ik heb al eens een oog getekend op de achterkant van men taalboek. Het was het mooiste oog dat ik heb getekend en nu staat hij op de achterkant van men taalboek. Niet zo leuk want ik hen zoveel taalboeken. Ik weet niet meer in welke ik hem heb getekend. Maar het boeit niet echt want nu heb ik nog een oog getekend. Nog mooier en die staat in mijn tekenboek. Dus die ben ik niet kwijt.
 
Zoë
klas 5


Verjaardagsfeestje Sien 

Ik ben naar het verjaardagsfeestje van Sien geweest. Het was in Toversluis op een woensdag middag we waren daar met Sien, Liv, Jarne, Zjef, Rodan, Noë en haar neef. 

Eerst hebben we zitten spelen in de speelstad tot iedereen er was dan hebben we gebowld dan hebben we gelasergamed daarna hebben we frietjes gegeten en dan nog spelen tot de ouders kwamen.  
Lot
klas 5

 

Het Vormsel van mijn neef 

Zondag was mijn neef zijn vormsel. Het feest was in een zaal. Om te eten was er een BBQ. Er was een springkasteel en voetbaltafel voorzien om te spelen. Er was veel keuze om te eten. Je kon er spek, kip, biefstuk krijgen.  Voor groenten tomaten, komkommer, aardappelsalade en brood. Als dessert had je snoep, ijstaart, taart en donuts.
Jonas
klas 5

 

Sluis 
Dinsdag 21 mei 10 uur ben ik met mijn mama en papa naar Sluis geweest. Daar moest mijn papa een tatoeage laten zetten. Hij koos voor een robotarm. Ze is er 5 uur aan bezig geweest. Ondertussen waren mijn mama en ik een beetje aan het rondwandelen in Sluis. We zijn naar een paar kledingwinkels geweest, we hebben dan een ijsje gegeten en om 13 uur gingen we terug naar mijn papa. We zegden dat we naar huis gingen. Om 18 uur hoorden we dat we hem mochten ophalen.
Lot
klas 5
 


Schoolreis

O
p 13 mei zijn we met heel de school naar Popsaland geweest. Ik vond het superleuk om naar Plopsaland te gaan met heel de school. We waren allemaal verdeeld in groepen van minimaal drie, ik met Tiago en Jonas. Ik vond het superleuk om met hen in een groepje te gaan. We hebben op veel attracties gezeten maar het meeste hebben we gegeten. Dan zijn we nog een ander groepje tegengekomen. Dat was op het laatste. Ik vond het leuk dat het nog mooi weer was. Er was niet veel volk dus dat was ook cool. Ik ben blij dat we elk schooljaar naar een pretpark gaan. Ik vind Plopsaland het leukst om te doen want vorig jaar vond ik Bellewaarde ook leuk maar ik vond Plopsaland toch leuker.
Jayden
klas 5

 

Plopsaland 

Op 13 mei 2024 zijn we met de school naar Plopsaland vertrokken we moesten in groepjes van minimaal 3 kinderen want als er met een iemand iets is moet er een bij blijven en een iemand hulp halen. Ik zat in een groepje met Sien, Liv, en Lana. 

We begonnen de dag met op de draak te gaan dan zijn we op de supersplash geweest 

Dan zijn we nog twee keer op de draak geweest we hebben dan gegeten we zijn nog eens op de draak, Like me, en nacht wacht geweest toen zijn we naar Mayaland vertrokken daar zijn we op alles geweest en toen gingen we terug.
Lot
klas 5
 

 

Een nieuwe stal  

Omdat de manege stop moeten wij een nieuwe stal zoeken. We zijn al naar veel privéstallen gaan kijken maar ze vragen iets te veel geld. Wij zijn ook al gaan kijken naar De Hemel een hele mooie stal en het is niet heel duur. Ze hebben hele mooie stallen ze zijn mooie open de paarden kunnen elkaar ook zien. Ze hebben ook een binnen piste en die staat dicht bij de stallen dat is heel makkelijk dan moet je niet in de regen lopen om naar de piste te gaan. Ze hebben wel geen buiten piste maar ze zijn een aan het maken. Ze hebben hele mooie weides ze zijn heel groot en er staat ook gras op en de meneer heeft ze ook nog hooi als het gras op is. De paarden kunnen ook lopen in de weides het zijn hele lange paddocks met gras ik vind dat heel goed. 
Elisa
klas 5

 

Loes  

Is een hele leuke mama, soms is ze ook heel streng maar dat moet wel eens als ik en mijn broer niet luisteren. Ze zorgt heel goed voor mijn kleine broertje Maurice, voor onze kat Izzi en voor mezelf. Ze maakt superlekker eten, haar spaghetti is overheerlijk! 
Het  is wel jammer dat ze kleuterjuf is bij mij op school. Ze ziet en weet alles van mij en dat vind ik niet zo leuk. Ik ben wel heel blij met zo een mama als mijn mama, ze is de beste! 
Marcel
klas5

 

Lander  

Lander is mijn papa hij leuk en kon soms heel boos als het moet. Hij is heel goed in dingen maken, als er iets  stuk is dan weet hij altijd een oplossing te vinden zodat het toch terug werkt. Hij vist graag en jaagt ook heel graag. Voor te jagen heb je veel spullen nodig zoals de juiste kledij, een verrekijker, een jachtgeweer, een mes ... papa heeft deze spullen allemaal. Ik ben heel blij met zo een handige papa als hem.
Marcel
klas 5

 

Diana 

Diana is shetlander van 14 jaar oud en ze staat op de manege. Ze heeft een beste vriendin en ook een veulentje haar beste vriendin heet Zendi en haar veulen heet El dorado. Diana kan ongeveer 65 cm springen en ze kan ook met de lange lijnen dat is je hebt 2 lange touwen (lange lijnen) je hebt een soort singel nodig met allemaal ijzeren ringen en daar moet je jouw lange lijnen door steken en dan moet je gewoon achter je pony (paard) (of shetlander) lopen. We zijn ook al een paar keer gaan wandelen op de dijk dat is superleuk want dan kan je ook de andere paarden op de wei zien Eulalie heeft ook een stukje crossweide en daar mogen we heel soms op met de shetlanders dan kunnen we op de berg en door de water bak. Diana is ook zadel mak dus er kunnen kleine kinderen soms op rijden of als we met de manege naar de kermis gaan nemen we ook de shetlanders mee. 
Elisa
klas 5

 

Evita 
Evita  is een paard die nu morgen of NIET wordt verkocht. Evita is een paard die ongeveer 1 m 30 kan springen Evita is het grootste paard van de stal. Ze kan ook goed dressuur maar het beste springen. Ze heeft ook al een wedstrijd gedaan met crossen en over bomen en takken springen. Ze is een groot bruin paard maar waarom we haar gaan verkopen of niet maar waarschijnlijk ooit wel is omdat er niemand meer op haar rijdt. Marie is mijn nicht en rijdt nu niet meer, Evita was haar paard. Ze sprongen bijna elke dag en ze was nergens bang van om over te springen. Evita was ook gewoon een braaf paard maar in de weide is ze soms wel stout. Op ponykamp gingen we wandelen en draven in een van onze weiden. Evita ging opeens mega snel en Marie was er afgevallen. Haar mama zei dat ze er weer op moest maar ze had haar pols gebroken sindsdien reed er een ander meisje op Evita. Maar toen Marie weer uit het gips was, wilde ze er niet meer op. Het meisje had toen ook haar eigen paard dus ging zij op haar paard rijden. Maar niemand wilde op Evita rijden. Nu zijn we al een maand verder en nu staat ze gewoon in de weide, elke dag weer en er wordt niets mee gedaan.
Zoë
klas 5
 

Straatlopen 

Ik en een paar vrienden bijna elke week gaan straatlopen. Ik ga straatlopen op de woensdag en op zaterdag en de zondag   maar soms op de vrijdag. Ik vind straatlopen super als ik met vrienden ben. Soms is het een keer met Jonas maar ook met Jorre met Jorre is het meestal voetballen en met jonas is het meer chillen op de ramp bij het speelplein soms doen we ook belletje trek als we het doen moet ik aan de bel trekken. wilt het bijna nooit maar belletje trek doen we eigenlijk niet zo vaak maar meestal is het bijna altijd gamen en hij heeft super coole en leuke spelletjes en ik ga meer bij jonas binnen dan bij Jorre. Maar bij Jorre ga ik ook soms binnen maar dan gaan we in de tuin voetballen als het slecht weer is dan gaan we meestal gamen. En morgen ga ik met Jonas straatlopen als hij kan. 
Jayden
klas 5

 

De manege  

De manege ik rij op de Damse Ruiterhoeve er zijn daar lessen en ook grondwerk en kampen. Ik heb daar ook een paard staan Lima ik heb ook een halve stal Savannah. De manege bestaat al bijna 6 jaar Eulalie doet de manege zij heeft zelf les ze heeft ook een paard die noemt Rikki. Maar het gaat niet goed met haar gezondheid dus ze moet stoppen. Alles moet eind mei weg van de manege maar er zijn weides de we nog kunnen gebruiken. Mijn mama gaat misschien een pony kopen maar ze weet het nog niet zeker. Er zijn daar ook privélessen. Je kan de dinsdag  les krijgen van Anne-Laure. Er is ook springles dat is super leuk. 
Elisa
klas 5

 

Maurice 

Maurice is een hele leuke broer, maar soms is hij wel een beetje lastig en kan  hij op mijn zenuwen werken. Hij speelt heel graag met geweren net zoals ik. Maurice vraagt me bijna elke dag om  een kamp te maken zodat niemand hem ziet en hij goed verstopt zit. Dit kamp leeft wel niet erg lang en hij breekt het snel af. Ik ben heel bij met een broer zoals  Maurice, ik zou hem niet meer kunnen missen. 
Marcel
klas 5

 

Bobby  

Bobby is een manegepaard. Er is laatst een wedstrijd geweest ik heb mee gedaan met Bobby. Ik ben 2 de geworden, het ging mega goed. Ik heb ook al vrij gereden met hem. Hij is super lief. Hij kan ook galopperen maar dat is niet zo makkelijk. Hij is super lief in omgang. Ik heb ook al eens zijn benen afgespoeld met water en hij was mega braaf alleen vond hij het niet zo leuk aan zijn achterbenen. Zijn beste vriendin is Toetsje dat is het paard van Eulalie Bobby is ook van Eulalie maar Bobby loopt in de lessen en Toetsje niet. Ze staan allebei ook op de wei. Bobby eet graag wortels en snoepjes. Hij krijgt altijd na het rijden een wortel en een snoepje.
Elisa
klas 5

 

Krokusvakantie 

In de krokusvakantie zijn mijn broer, mama,papa en ik naar Centerparcs Heiderbos geweest.  

Dat ligt in Nederland. We hebben veel gedaan: gezwommen, minigolf, bowlen  en op restaurant geweest. Mijn vader mocht ook elke dag het eten kiezen. We hebben een keer in een café gegeten, een keer in een restaurant, een keer daar in het huisje geaperitiefd en een keer pita gegeten. 
Lot
klas 5

 

Carnavalstoet 

Dit jaar was mijn  zesde jaar dat ik met de stoet meeging. Ik doe de middag- en avondstoet mee in Heist. We kregen 500 kg snoep en het was bij het einde al op. Onze kostuums en kar waren hippies. 

We waren met 65 mensen en ik heb veel plezier gehad. Ik had 21930 stappen bij de avondstoet. De middag heb ik niet gemeten. 
Jonas
klas 5

 

Origami 

Hoe heb ik het aangeleerd? Eerst leerde ik het aan Wim, ondertussen deed de rest mee. Als Wim het kon, leerden wij het aan alle kinderen. In het begin was het nog niet echt nauwkeurig en ging het mis, maar we deden het opnieuw en toen konden we het. Na een tijdje begon iedereen beter te worden en konden ze ook kleinere kraanvogels vouwen. 
Lot
klas 5

 

VERJAARDAG 

Op 17 november was ik jarig in de krokusvakantie. Ik ben dit jaar 12 jaar geworden en ik kon eigenlijk  niet wachten tot het mijn verjaardag was. Maar ik vond het niet leuk dat iedereen een happy birthday aan het zingen was en ik heb dat eigenlijk nooit leuk gevonden en gelukkig hebben mijn vrienden niet zoveel gezongen. Ik ben blij dat sommige mijn traktatie lekker vonden maar eigenlijk waren het gewoon snoepjes maar met snoepjes kan je eigenlijk niet verkeerd doen denk ik toch. Toen het avond was, zijn we gaan eten in een restaurant. Ik vond het  super leuk dat het mijn verjaardag was en ik heb veel cadeautjes gekregen.  Ik heb een cadeau gekregen die ik al zo lang wilde en ik heb ook Lego techniek gekregen. Ik vind dat het moeilijk om in elkaar te steken.  Ik vind het leuk toen het zondag was want toen was mijn verjaardag al weer voorbij. Volgend schooljaar ga ik 13 jaar worden en ik heb daar geen zin. 
Jayden
klas 5
 

 

Vera 
Vera is een pony die elk moment kan dood gaan, ze is al heel oud. Ze is wit en staat goed met blauw. Omdat ze al zo oud is mocht ik haar van haar baasje eens goed poetsen want ze was erg vies. Na het poetsen hebben we voor een foto een dekje op haar gelegd. Dat dekje kreeg Vera toen ze 5 was. We hebben ook een stuk van haar manen geknipt als aandenken. Het baasje van Vera kan al lang niet meer op haar rijden dus heeft ze een nieuw paard, geen pony meer. Dat paard is heel hoog en groot en is ook wit. Dat paard heet Daibo.
 
Zoë
klas 5


Horse event  

Bij Horse event super stars krijgt je eerst een zitplaats maar als je een vip-kaart  hebt gekocht krijg je een zitplaats met een tafel. Wij hadden een vip-kaart. Die kaart was per 6 en wij waren met 5 maar ik mocht nog een vriendin kiezen. Het was mega leuk. Het waren hele coole shows. Er was een show met vuur, dat was heel leuk om te zien. Britt Dekker was daar ook. Ze heeft een dressuurshow gegeven. Na de shows stonden er nog kraampjes in een andere ruimte, dat was heel leuk.  
Elisa
klas 5

 

Hoogteparcours 

Een hoogteparcours afleggen is heel leuk zelf als je hoogtevrees hebt. Voor de vakantie dacht ik hoogtevrees te hebben, maar na het hoogteparcours was ik helemaal niet bang, ik vond het zelfs superleuk. Onze groep mocht nog iets extra doen omdat we met weinig waren. We zijn op een brug geweest die 25 meter en op sommige plaatsen zelfs 30 meter hoog was.  Op het einde mochten we nog een extra activiteit kiezen omdat we nog tijd over hadden. We hadden met z’n allen gekozen om de zipline te nemen. In het begin had ik heel veel stress, maar na de zipline te nemen was ik super blij dat ik mijn angsten overwonnen had. Tijdens het nemen van de zipline had ik zicht op de Maas, wat was dit een prachtig uitzicht!  Ik heb me tijdens deze activiteit in Dinant reuze geamuseerd, dit is voor herhaling vatbaar. 
Marcel
klas 5
 

 

WIM 

Wim is de beste leerkracht die ik ken. Van Wim mogen we elke ochtend muziek spelen en we moeten planten verzorgen, dat vind ik leuk. Op deze manier krijgen we veel verantwoordelijkheid. Ik ben blij dat Wim de musical maakt en iedereen op school een rol krijgt.  

Mijn mama werkt ook bij mij op school, dat vind ik niet altijd even leuk. Je zou denken dat dit super leuk is maar ze weet altijd alles van mij en heeft ook altijd alles gezien. Gelukkig kan Wim wel een paar geheimpjes geheimhouden. Als ik iets niet snap dan vraag ik het aan Wim en dan vindt hij wel een oplossing en dat vind ik leuk. 
Marcel
klas 5

 

Marcel 

Marcel is een vriend die ik al jaren ken. Ook andere vrienden bijvoorbeeld Corneel die ken ik ook al jaren, zelfs eerder dan Marcel. En Jonas maar niet zo lang als Marcel. Marcel en ik kennen elkaar al zes jaar en we hebben elkaar leren kennen in de kleuterklas. Hij zat in het eerste kleuter en ik zat in het tweede kleuter en toen ging ik naar het eerste leerjaar en toen zat Marcel en ik niet meer in dezelfde klas maar toen ben ik blijven zitten in het eerste en ik vond dat wel jammer en aan de andere kant ook weer niet omdat ik weer in hetzelfde leerjaar zat. Maar toen kwam nog een kindje dat Jonas noemde en ik vond dat wel een leuke vriend  en zijn we nog altijd vrienden en nu heb ik Marcel als vriend en Jonas als vriend en ik ben blij dat ik vrienden ben van Marcel en van Jonas. En gelukkig zijn die ook vrienden van mij, denk ik toch. Als dat niet zou zijn, zou ik dat heel jammer vinden maar ik ben wel super blij met mijn vrienden.
Jayden
klas 5 
 

 

Lima 

Lima is mijn eigen paard. Ze is 8 jaar oud. Ik heb haar al twee jaar en een half. Ze is een merrie. Ze vindt springen heel leuk en dressuur ook. Ik doe ook grondwerk met haar. Ik heb ook al een paar keer schriktraining gedaan. Ze was van niks bang. Ze vindt wortels heel lekker als ze er een krijgt, lacht ze dat is super grappig.  Ze lust ook broccoli, dat vindt ze lekker. Ik heb ook al dressuurwedstrijden gedaan met haar. Ze is altijd super braaf. Eulalie, de eigenaar van de manege, heeft ook nog wedstrijden gedaan met haar. Ze sprong altijd ongeveer 70 cm. Lima deed dat super goed. Ik rij ook in de dressuurlessen van Anne-Laure. Die lessen zijn de dinsdag om 18:30 tot 19:30. Op het einde loopt ze dan altijd aan de teugel, dat is superleuk. 
Elisa
klas 5

 

Jayden
Jayden is mijn beste vriend ik ken hem al 6 jaar.
 Ik ken hem door Marcel toen zat ik in het derde kleuter. En dan werden we snel vrienden. In het derde leerjaar begonnen we buiten te spelen met Jorre en dan stopte Jorre want hij vond mij niet leuk. Jayden en ik begonnen dan met zijn tweetjes te spelen en als ik niet kan, speelde Jayden met Jorre. De reden dat ik soms niet kon is omdat ik logopedie had. Jayden is een goed vriend en heel slim.  

Jonas 

klas 5 

Carnaval
Carnaval vind ik heel leuk. Ik en Elisa zijn... ik weet nog niet of ik het mag zeggen van haar. Op carnaval mag ik als ik moe ben bij Arno in de tractor. Wij zitten bij de Uilenspiegels. Ik ben Winnie the Poeh maar misschien omdat ik zo'n smurf ben, ben ik misschien dat varkentje van Winnie. Ik vind Winnie echt schattig. Ik en Elisa hebben ook walkietalkies. Ze kunnen 12 meter ver. En we hebben ook armbandjes. Ik heb er veel zin in.
 
Zoë
klas 5

Ponykamp  
Ik ga op ponykamp en Abelio mag mee. In de middag komt Ulrieke met de trailer en voert ze Abelio naar het ponykamp. Op dat ponykamp gaan we veel springen dus moeten onze beenbeschermers ook mee. Abelio vindt springen leuk, hij kan al bijna een meter maar we oefenen nog op 80-90cm. Dit is ook de eerste keer voor mij en Abelio dat we samen op ponykamp gaan. Op de laatste dag blijven we ook slapen, ik heb er veel zin in.
 
Zoë
klas 5