dinsdag 11 december 2018

Geloof

Ik vind dat iedereen mag geloven wat hij wil. Echt iedereen. Maar ik vind dat als je een geloof hebt dat je er geen levens moet voor offeren. Een geloof kan iets heel erg mooi zijn. Maar sommige geloven kunnen kwade dingen doen. Zoals dieren en mensen offeren of pijn doen. Ik snap ook niet dat als je iemand die een ander geloof heeft zou moeten pijn doen. Of ze overhalen om iets anders te geloven. Want dat is niet juist.
Ik snap het ook niet dat als je in een ander land in iets gelooft dat je dan wordt vermoord of gemarteld of nog ergere dingen. Het is niet omdat je ouders in iets geloven dat je als kind dat ook moet geloven. Je moet geloven wat je wil. En je moet zijn wie je wilt zijn. Niet wat je kan zijn. Er gebeuren zoveel erge dingen in landen omdat er geloof bestaat. Maar ik vind dat iedereen moet geloven wat hij wil. En als er geen geloof zou zijn denk ik dat we alleen maar een zielige wereld zouden zijn. Als je gelooft in iets dan ga je er ook voor vechten dan durf je je mening te zeggen omdat je er voor durft te gaan. Maar je mag nooit mensen slecht of goed bekijken omdat ze een ander geloof kunnen hebben.
Zoals ze zeggen iedereen is anders. Dat geldt ook zo voor een geloof iedereen gelooft in iets anders. En als iemand daar niet mee eens zou zijn, ja dat is dan maar zo. Maar iedereen heeft het recht om te geloven wat hij wil. Zolang dat ze er maar geen andere wezens mee kwaad doen is geloof een goed ding. Durf te geloven in wat je wilt, durf je mening te zeggen, en vooral durf jezelf te zijn.

Myrddine
klas 6